- Inleiding
Geschiedenis van het archief | Geschiedenis van het bestuur
Apeldoorn is een stad in de provincie Gelderland en de hoofdplaats van de gelijknamige gemeente. In de periode 1985-1997 omvatte de gemeente een oppervlakte van 341,15 vierkante kilometer, waarmee het in deze periode de op vier na grootste gemeente van Nederland was. Wat betreft het aantal inwoners stond Apeldoorn destijds net in de top tien. Gedurende de periode tussen 1 januari 1985 en 31 december 1997 is het aantal inwoners van de gemeente Apeldoorn gegroeid van 144.807 naar 151.703. Apeldoorn ontwikkelde zich pas vanaf het begin van de twintigste eeuw tot een van de grotere plaatsen in Nederland. Apeldoorn is samen met Deventer en Zutphen een van de hoofdplaatsen binnen de samenwerkingsregio Stedendriehoek. Dit is een samenwerkingsregio van een aantal gemeenten binnen de provincies Gelderland en Overijssel. Met ongeveer 100.000 arbeidsplaatsen is Apeldoorn bovendien een van de belangrijkste werkgelegenheidscentra in Midden- en Oost-Nederland. Binnen dit klimaat konden Apeldoornse bedrijven als Castel Frites, Sparta fietsenfabriek, Fapona en Nemef uitgroeien tot landelijk bekende merken. Verder werd Apeldoorn in deze periode landelijk bekend door onder meer de reclames van Centraal Beheer (“even Apeldoorn bellen”), maar ook door attracties zoals de Apenheul, het pretpark Julianatoren, het Kristalbad (tegenwoordig het Boschbad) en de aanwezigheid van het voormalig koninklijk paleis en tegenwoordig nationaal museum Paleis Het Loo. Ook is Apeldoorn het stedelijk middelpunt van het grootste aaneengesloten bos- en natuurgebied van Nederland, de Veluwe. De woningbouw in de gemeente Apeldoorn wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van veel monumentale en vrijstaande woningen en het feit dat er relatief weinig hoogbouw te vinden is. Vliegveld Teuge neemt een bijzondere positie in bij de gemeente Apeldoorn. Sinds 1996 is de gemeente Apeldoorn samen met de gemeenten Deventer, Zutphen en Voorst eigenaar van het vliegveld. Omdat door de groei van Apeldoorn het eerdere Stadskantoor in de jaren tachtig van de vorige eeuw te klein werd, moest een nieuw kantoor gebouwd worden. De voorbereidingen hiervoor gingen in 1986 van start. De uiteindelijke ingebruikname van het nieuwe pand was in 1993.
Geschiedenis van het archief
De externe post voor de gemeente Apeldoorn kwam centraal binnen en werd geopend en geregistreerd door het bureau Postzaken. Ook de interne doorzending en de verzorging van de uitgaande post vonden plaats via het bureau Postzaken. Gedurende de periode 1985-1997 vormden de verschillende sectoren en stafafdelingen hun eigen archieven. Door de grote mate van zelfstandigheid en (daarmee) de vorming van afzonderlijke archieven per sector, zijn in het totale bestand vele dubbele documenten en dossiers aangetroffen die in het kader van ‘ter informatie’ werden rondgestuurd - deze kwamen voor vernietiging in aanmerking. Binnen de archieven zijn vernietigingslijsten aangetroffen over in de periode 1985-1989 reeds vernietigde dossiers. Door middel van de aanwezige dossierinventarissen was het mogelijk de samenhang tussen de diverse archiefbestanden te zien. De dossierinventarissen zijn ontstaan tijdens de dynamische fase van de dossiers in de periode 1985-1997. Gelet op de aangetroffen uitleenkaarten is een beperkt aantal dossiers als ‘niet meer aanwezig’ te beschouwen. Vanaf 1994 zette de gemeente breed in op informatisering en automatisering van haar administratieve processen; de neerslag hiervan werd fysiek geborgen. Pas in een later stadium kwam ook het gebruik van e-mail in zwang. In 1998 ging een nieuwe organisatie van start, wat de reden is dat dit archief tot en met 1997 loopt. Het archief valt onder de werking van de Archiefverordening van 2009. Deze verordening, opgesteld in overeenstemming met de Archiefwet van 1995, bevat bepalingen over de verantwoordelijkheid voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Voor zover de archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats draagt het college van Burgemeester en Wethouders de zorg voor het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden. De gemeentearchivaris is verantwoordelijk voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen. De stichting Cultuur Onder Dak Apeldoorn (CODA) is volgens deze verordening belast met de uitvoering van het beheer van de archiefbewaarplaats. |
|
|
| Inhoud en Structuur |
| Bereik en inhoud | Voor deze inventarisatie zijn de archieven van de gemeente Apeldoorn over de periode 1985-1997 samengevoegd om een zo compleet en toegankelijk mogelijk archief te garanderen. De thans gevormde inventaris is samengesteld uit de volgende archieven: sector Milieu; sector Samenleving; sector Secretarie; sector Stadsontwikkeling; stafafdeling Financiën; stafafdeling Personeel & Organisatie; stafafdeling Publieksdienst; Rekeningcommissie; stichting Sociale en Culturele Accommodaties.
De bouwvergunningen van de gemeente Apeldoorn zijn buiten bewerking gebleven.
De oorspronkelijke omvang van het archief was 562,6 strekkende meter. Bij het bewerken van het archief van de sector Samenleving bleek echter dat twee archiefbestanden onterecht aanwezig waren. Dit betrof de archiefbestanden van de sectoren Onderwijs, Cultuur en Recreatie (OCR) en Maatschappelijke Zaken en Gezondheidszorg (MZG). Deze sectoren hebben hun eigen inventaris gekregen.
Aan deze inventaris zijn ook enkele archieven toegevoegd die hier qua periode of bestaansrecht wellicht niet direct op hun plaats lijken, zoals de archieven van de stichting Sociale en Culturele Accommodaties, de Publieksdienst (foto’s van reclame-uitstallingen) en de Rekeningcommissie. Waar zij als zelfstandige archieven alle verbanden met de gemeentelijke organisatie zouden verliezen, komen deze bestanden door het samenvoegen wel volledig tot hun recht binnen het archief van de gemeentelijke organisatie. |
| Selectie | De selectie tussen te bewaren en te vernietigen bestanden is, naast het historisch en organisatorisch belang van de betreffende documenten, ook gemaakt op basis van de wettelijk vastgestelde ‘Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden uit de archieven van gemeentelijke en intergemeentelijke organen, dagtekenende van ná 1850’ (1983) en de ‘Selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke en intergemeentelijke organen 1996’ (meest actuele versie 2012).
Voor het bewerken resteerde uiteindelijk 552,7 strekkende meter. Na selectie en beschrijving is 95 strekkende meter voor blijvende bewaring overgebleven. Verder komt 422 strekkende meter aan dossiers in aanmerking voor vernietiging (op termijn). De relatief grote hoeveelheid te vernietigen materiaal is mede te verklaren door het feit dat als gevolg van het samenvoegen van de verschillende sectoren en afdelingen veel dubbele bestanden zijn ontstaan. De (op termijn) te vernietigen stukken zijn geplaatst in blokken van vijf jaar. Hiermee wordt administratieve overlast voorkomen.
Van de te vernietigen stukken zijn lijsten aangelegd. |
| Ordening | Als leidraad voor de inventarisatie is gebruik gemaakt van de basisarchiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Bij de rubriekenstructuur is van deze leidraad afgeweken om de overeenstemming te behouden met de opbouw van het archiefblok Secretarie II 1946-1985. Dit maakt dat het over een langere periode een eenduidig archief blijft, waardoor het voor een ieder gemakkelijker zal zijn om hierin zijn of haar weg te vinden. |
|
| Voorwaarden |
| Voorwaarden voor raadpleging | Na afronding van de inventarisatie zijn in verband met de privacy voor enkele archiefbescheiden beperkingen opgenomen ten aanzien van de openbaarheid. Dit betreft de inventarisnummers 10085 en 10126. |
|
| Verantwoording |
| Voor het beschrijven van de straatnamen binnen deze inventaris is gebruik gemaakt van de officiële straatnamenlijst van de gemeente Apeldoorn. Voor de leesbaarheid zijn afkortingen zoveel mogelijk uitgeschreven. Daar waar bij adressen de huisnummering ontbreekt in de beschrijving, is een kadastraal nummer toegevoegd om een optimale terugvindbaarheid te garanderen. Daar waar ook deze gegevens ontbreken is dit aangegeven. Ook bij grondruilingen is getracht een onderscheid aan te brengen tussen de geruilde objecten. Dit is niet altijd mogelijk gebleken omdat in sommige gevallen zowel de grootte als ook het kadastrale nummer van het geruilde identiek zijn.
Het archief is zonder hiaten opgeleverd. De inventarisatie is gemaakt in Atlantis. Deze inventaris kwam tot stand in opdracht van de gemeente Apeldoorn. In de periode juni 2015 - januari 2017 zijn de inventarisatiewerkzaamheden voor een aantal gemeentelijke archiefbestanden uitgevoerd door VADA Archieven in samenwerking met K. Wildenbeest |
|
|