- Inleiding
Geschiedenis van het archief | De gemeente Apeldoorn en haar ontwikkeling gedurende de periode 1916-1945 In de periode 1916-1945 zien we een gestadige groei van de bevolking van Apeldoorn, het aantal inwoners ging van rond 41.500 in 1916 naar ruim 59.000 in 1930 en bijna 80.000 in 1945. Vooral in het stedelijk gebied van Apeldoorn noopte deze groei tot een aanzienlijke uitbreiding van de woongebieden met de daarbij behorende infrastructuur. Deze uitbreidingen richtten zich in het algemeen naar de zuidkant van Apeldoorn. Naast de particuliere bouw vond ook meer sociale woningbouw plaats (1930-1935, 3321 nieuwbouwwoningen). De groeiontwikkeling, de niet geringe uitbreiding van de overheidsbemoeiingen op tal van gebieden binnen de samenleving en de steeds groter wordende complexiteit van de regelgeving door de overheid deed de omvang van het gemeentelijk apparaat navenant toenemen. Om de haar toebedeelde taken op een goede manier te kunnen uitvoeren had de gemeente op de rekening over het jaar 1916 nog genoeg aan ruim 2 miljoen gulden, om het takenpakket anno 1930 tot een goed einde te brengen was al 13,5 miljoen gulden nodig. Het overheidsapparaat werd ook organisatorisch gecompliceerder, diverse specialisaties werden ondergebracht in aparte dienstonderdelen of bedrijven die - tamelijk zelfstandig opererend onder de verantwoordelijkheid van het gemeente bestuur – samen de vele specifieke overheidstaken uitvoerden. Binnen de tijdspanne waarover deze inventaris handelt bewandelde Apeldoorn een gedeelte van het pad wat leidde van het vroegere agrarische dorp van begin 1800 tot het beeld van de gemeente "anno nu", een moderne, ruime stad in het groen met zo'n 145.000 inwoners. Zo werd in 1919 door de raad een krediet beschikbaar gesteld om de verlichting in de kom van Apeldoorn en het Loo door middel van elektriciteit te doen plaatsvinden en niet meer met gas. In 1934 werd een begin gemaakt met de uitvoering van een eerste rioleringsplan voor de kom van Apeldoorn. Het kanaal Dieren-Hattem vormde toen nog als verkeersader een belangrijke schakel in de economische activiteiten binnen Apeldoorn die zeker van importantie is geweest voor de geschetste ontwikkeling (in 1926 5510 passerende schepen bij de Welgelegenbrug). Natuurlijk ontkwam ook Apeldoorn niet aan de kwalijke gevolgen van de wereldwijde economische recessie aan het eind van de twintiger en begin dertiger jaren. De werkverschaffing was een begrip waar men nu met gemengde gevoelens naar terug kijkt. Voorop stond de gedachte dat door degenen die tot werken in staat waren alleen steun kon worden verkregen te werk was gesteld op één van de verschillende werkverschaffingsprojecten. In het begin van de dertiger jaren waren jaarlijks gemiddeld 800 arbeiders bij de werkverschaffing betrokken. De gemeente moest dus voor werkobjecten zorgen, veel heidegrond werd in dit kader omgezet in cultuurgrond. Eén van de meest bekende werkverschaffingsprojecten was de aanleg van de in het park Berg en Bos gedurende de jaren 1932-1934. Naast de agrarische sector zorgden wasserijen en fabrieken waar papier, kokosmatten, netten en zeep werden vervaardigd, voor de grotere concentraties van werkgelegenheid. Toen in 1940 vanaf 10 mei de Duitse overweldiger ons land bezette, draaide het gemeentelijk bestuursapparaat aanvankelijk ongemoeid verder. Echter op 10 juni 1941 werd de toenmalige burgemeester Quarles van Ufford door de bezetter ontslagen. Bij de verordening van de Rijkscommissaris voor het bezette gebied in Nederland werd bepaald dat met ingang van 1 september 1941 de werkzaamheden van de gemeenteraden en de colleges van b. en w. "zouden blijven rusten" en de bevoegdheden van deze organen zouden overgaan op de burgemeester. De bezetter benoemde daarna een hem welgezind persoon als burgemeester. De ontslagen burgemeester Quarles van Ufford kwam bij de bevrijding weer in functie. De zo lang verbeide bevrijding van Apeldoorn vond plaats op 17 april 1945, dat gebeurde in het kader van de operatie "Canonshot" waarbij eenheden van de Canadese 1e Divisie vanuit een gebied tussen Deventer en Zutphen over de IJssel via Apeldoorn over de Veluwe doorstootten in de richting van het IJsselmeer. Het Regiment 48th Highlanders of Canada, het Royal Canadian Regiment en het Regiment Hastings en Prince Edward, allemaal eenheden die behoorden tot de 1e Canadese Divisie, verjoegen de gehate Duitse bezetter, echter niet eerder dan na hevige gevechten die tijdens de opmars moesten worden geleverd en waarbij aan beide zijden veel soldaten sneuvelden. De glorieuze intocht van de bevrijders veroorzaakte een ongekende vreugde bij de Apeldoornse bevolking. De dageraad was aangebroken na een inktzwarte nacht van vijf jaar onderdrukking door een niets en niemand ontziende vijand. |
| Verwerving | Het secretariearchief 1916-1945, gevormd onder de leiding van de gemeentesecretaris, is overeenkomstig het gestelde in artikel 5 der archiefwet 1962 en de artikelen 17 en 19 van het archiefbesluit 1968 ingevolge een besluit van burgemeester en wethouders d.d. 30 september 1970 overgebracht naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats. Dat er nog wat over te brengen viel was te danken aan het feit dat de brand in het raadhuis in 1943 slechts de bovenverdieping verwoestte en het archief vrijwel gespaard bleef. |
|
|
| Inhoud en Structuur |
| Bereik en inhoud | De numerieke serie van akten en afschriften van akten inzake eigendom en bezit is voor zover het gedeelte 1916-1945 betreft in deze inventaris opgenomen. Het bestand wordt ontsloten door een kaartindex op de gehele serie akten enz. over de periode 1818-1952, welke index is opgenomen in de inventaris van het archief 1818-1915. De kaartindex is alfabetisch geordend op trefwoord, waarvoor meestal de straatnaam is gebruikt. De chronologische series voorstellen aan en notulen van de gemeenteraad vertonen hiaten tussen 1941 en 1945, dit wordt veroorzaakt door de reeds in de inleiding gememoreerde opschorting in 1941 van de werkzaamheden van de gemeenteraden. De gemeenteraad was op 28 augustus 1941 voor het laatst bijeen en op 7 november 1945 werden de raadsleden van de nieuwe tijdelijke gemeenteraad geïnstalleerd. De bevolkingsregisters vanaf 1927 zijn opgenomen in deze inventaris, de registers over een afgerond tijdvak 1901-1926 bevinden zich evenals de klappers tot en met 1931 in het secretariearchief 1818-1915. In 1939 is men bij de registratie van de bevolking overgegaan op het gebruik van persoonskaarten om de gegevens vast te leggen. De bevolkingsregisters zijn in een later stadium toegankelijk gemaakt door middel van klapperkaartjes. Op deze kaarten staan (van boven naar beneden) naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats en het register waarin de desbetreffende wordt vermeld. Bij de getrouwde vrouwen wordt ook nog eens de naam van de echtgenoot vermeld. Van de bevolkingsregisters zijn via microverfilming microfiches gemaakt, deze fiches moeten door de bezoekers gebruikt worden voor het verkrijgen van informatie. Dit heeft het grote voordeel dat op deze wijze de registers veel minder te lijden hebben daar ze niet meer veelvuldig worden gebruikt. Alle bijlagen behorende bij de gemeenterekeningen zijn op microfiche opgenomen, dat is ook gebeurd met de dienstplichtkaarten tot en met de lichting 1942.
Begin 1922 werd een aparte ‘dienst voor het onderwijs’ in het leven geroepen die zich volgens de door de raad ter zake vastgestelde verordening bezig hield met de administratieve werkzaamheden en het financiële beheer voortvloeiende uit de gemeentelijke bemoeiingen op dit gebied. In het secretariearchief zijn uiteraard alleen de archiefbescheiden aanwezig die betrekking hebben op de activiteiten die niet op het arbeidsterrein van de genoemde dienst lagen. Bouwvergunningen zijn niet in de inventaris opgenomen maar worden vanaf 1917 vermeld in de inventaris van het archief van de dienst der gemeentewerken. Reden is dat op deze wijze aansluiting is verkregen bij de procedure van verlening der bouwvergunningen, het bestemmingsbeginsel heeft hier logischerwijze moeten wijken voor de methode van ordening naar organisatie. De Hinderwetvergunningen zijn niet als een aparte serie opgenomen, ze bevinden zich verspreid over de verschillende jaren in het archief. Via een kaartsysteem, alfabetisch op naam en perceelsaanduiding met verwijzing naar jaar en rotulusnummer, zijn de vergunningen als bestand ontsloten. Bij het archief van de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn de akten van geboorte en huwelijk tot en met 1945 wel vermeld in de inventaris, hoewel ze nog niet in de archiefbewaarplaats aanwezig zijn. Dit is het gevolg van gemaakte afspraken omtrent de overbrengingstermijnen die voor deze akten gelden. Geboorteakten worden pas na 100 jaar overgebracht, huwelijksakten na een termijn van 75 jaar. De akten van overlijden zijn tot en met 1945 aanwezig. Het in de inventaris vermelde "Gemeenteblad" is een publicatie waarin de door de raad en het college van b. en w. vastgestelde verordeningen, reglementen en instructies werden opgenomen. |
| Ordening | Dit archief is volgens het rubriekenstelsel geordend. Het beginjaar van deze inventaris is gesteld op 1916, aansluitend op het eindjaar van de vorige geïnventariseerde periode van het archief van het gemeentebestuur (1818-1915). In 1916 ging men over op het rubriekenstelsel voor de ordening der archiefbescheiden, hetgeen een logische keuze inhield van het omslagjaar. Als eindjaar is 1945 genomen, omdat in 1946 werd begonnen met de toepassing van het dossierstelsel, de zaaksgewijze ordening dus. De archiefbescheiden waren opgeborgen in mappen die per jaar van een volgnummer waren voorzien. Regelmatig terugkerende onderwerpen kregen dan hetzelfde nummer. Per map werden de stukken chronologisch ingeschreven op een rotulus en ook zodanig per map geordend. Het komt regelmatig voor dat mappen stukken bevatten die een tijdvak van meer dan één jaar bestrijken. De ingang op deze serie ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken vormt het kaartsysteem met een alfabetische rubriekenindeling. Als bijlage 1 is hier onder een overzicht opgenomen van de indeling van de gebruikte rubrieken. |
|
| Voorwaarden |
| Voorwaarden voor raadpleging | Stukken welke op het tijdstip waarop inzage wordt gevraagd nog geen 50 jaar oud zijn, zijn niet openbaar met uitzondering van de bevolkingsregisters der gemeente.
In dit archief zijn in verband met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) beschrijvingen van stukken waarin persoonsnamen voorkomen op niet zichtbaar gezet. Deze beschrijvingen zijn in te zien in de studiezaal van CODA Archief. |
| Toegangen | Bijlage 1: Rubriekentoegang op ingekomen en uitgaande stukken
Op de serie ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken 1916 t/m 1945 is een kaartenbak-toegang gemaakt op rubrieken en subrubrieken. De kaartenbakken kunnen worden opgevraagd en geraadpleegd in CODA Archief & Kenniscentrum
AANBESTEDINGEN ABATTOIR AMBTENARENWET 1929 ARBEIDSBEMIDDELINGSWET ARBEIDSBEURS ARBEIDSDIENST ARBEIDSGESCHILLENWET ARBEIDSWET ARCHIEF ARMWEZEN - Armenraad - Bedeeling - Burgerlijk Armbestuur - Diversen - Enkstichting - Geneeskundige armenzorg - Legaten - Lijst instellingen van weldadigheid - Statistiek
BAD- EN ZWEMINRICHTING BEGRAAFPLAATSEN - Algemeene begraafplaatsen - Bijzondere begraafplaatsen - Diverse begraafplaatsen BELASTINGEN, PLAATSELIJKE - Aanlegbelasting - Bedrijfsbelasting - Begraafrechten - Brandassurantiebelasting - Contrôlebelasting, Plaatselijke - Diversenbelasting, Plaatselijke - Gemeentefondsbelasting - Hondenbelasting - Hoofdelijke omslag - Marktgelden - Opcenten grond- en personeelbelasting - Opcenten dividend- en tantièmebelasting - Opcenten vermogensbelasting - Openbare vermakelijkheden - Precario - Reinigingsrechten - Schoolgeld gymnasium - Schoolgeld H.B.S. - Schoolgeld L.O. - Secretariële, leges- en huwelijksrechten - Slachtrechten en keurlonen - Vergunningsrecht - Weg(straat)belasting BELASTINGEN, RIJKS- - Diversen - Grond- en personele belasting - Inkomstenbelasting - Vermogensbelasting - Zegel en registratie - Zetters, College van BEROEPSWET BESMETTELIJKE ZIEKTEN BEVOLKING BIOSCOOPWET BOSCHWET BOTERWET BOUWVEILIGHEIDSDIENST BRANDWEZEN BURGERLIJKE STAND BURGERWACHT
COLLECTEN COMPTABILITEIT - Begrooting, Gemeente - Declaratie - Diversen - Duurtetoeslag - Geldleningen - Leningdossiers - Kasopneming Gemeentelijke ontvanger - Kostwinnersvergoeding - Ordonnantiën van betaling - Recognitiën - Rekening, Gemeente - Rijksbijdragen - Schoolgeld - Solvabiliteit - Subsidiën CONCESSIËN CRISIS
DIERENBESCHERMING DISTRIBUTIEWET DIVERSEN DIVERSEN, INRICHTINGEN VAN ONDERWIJS DRANKENWET - Diversen - Logementsvergunningen - Sluitingsuur - Statistiek - Vergunningen - Vergunningsrecht - Verloven alcoholische dranken - Verloven alcoholvrije dranken DRINKWATERVOORZIENING DUURTEVOORZIENING
ELECTRICITEIT
GASBEDRIJF GELDSCHIETERSWET GEMEENTEBESTUUR - Burgemeester - Diversen - Personeel - Raad - Raadscommissiën - Secretarie GEMEENTEBORGTOCHTENWET GEMEENTEDIENSTEN - Begraafplaatsen - Diversen - Grondbedrijf - Openbare middelen van vervoer - Personeel - Plantsoenen - Reiniging sportterreinen - Werkloosheidsvoorziening GEMEENTE-EIGENDOMMEN - Diversen - Gemeentegebouwen - Grondbedrijf - Ingebruikgeving gemeente-eigendommen - Parken en plantsoenen - Verhuringen - Verkoopingen - Verzekeringen - Verpachtingen GEMEENTEWERKEN - Bouw- en woningtoezicht - Diversen - Marktwezen - Personeel - Technische Dienst - Volkshuisvesting GENEESKUNDIGE DIENST - Diversen - Personeel GEZONDHEIDSDIENSTEN GEZONDHEIDSPOLITIE - Diversen - Keuringsdienst - Ontsmettingsdienst - Verordeningen GEZONDHEIDSWET - Diversen - Gezondheidscommissie GRONDBEDRIJF - Autobusbedrijf - Berg en Bosch - Diversen - Personeel - Sportterreinen - Verspreide gronden - Welgelegen
HANDEL, NIJVERHEID EN SCHEEPSVAART HANDELSREGISTERWET HONDSDOLHEID HUURAANZEGGINGSWET HUURCOMMISSIEWET (HUUROPZEGGINGSWET)
INLICHTINGEN INVALIDITEITSWET
JACHT EN VISSERIJ JUSTITIE
KADASTER KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN KERKGENOOTSCHAPPEN KERMISVERMAKELIJKHEDEN KIESWET - Diversen - Statistiek - Kiezerslijst - Stembureaux - Verkiezingen KINDERWETTEN KONINKLIJK HUIS KRANKZINNIGEN - Declaraties - Diversen - Plaatsing in gestichten - Verpleegkosten - Woonplaatsgeschillen KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN - Diversen - Leesmuseum - Subsidiën
LAND- EN TUINBOUWONGEVALLENWET 1922 LANDARBEIDERSWET LAND-, TUINBOUW EN VEETEELT LANDVERHUIZING LEERPLICHTWET - Commissiën tot wering van schoolverzuim - Diversen LEVENSMIDDELENVOORZIENING LOTERIJWET LUCHTBESCHERMINGSWET LUCHTVAART
MARKEN MARKTWEZEN MATEN EN GEWICHTEN MILITAIRE ZAKEN MOBILISATIE MONUMENTENZORG MOTOR- EN RIJWIELWET
NATUURSCHOONWET 1928 NOOD-BOSCHWET
ONDERWIJS, DIVERSE INRICHTINGEN VAN - Ambachtsschool - Bewaarscholen - Handelsdagscholen - Handelscursus - Kookschool - Naai- en breischool - Vakschool ONDERWIJS, HOGER - Curatoren - Diversen - Leerlingen - Personeel - Schoolgeld (zie plaatselijke belasting) - Subsidiën ONDERWIJS, LAGER - Buitengewoon onderwijs - Bijzonder onderwijs - Diversen - Geneeskundig Schooltoezicht - Gymnastiek - Handwerkonderwijs - Herhalingsonderwijs - Hoofdaktecursus - Leerlingen - Leermiddelen - Leerplans - Oudercommissiën - Personeel - Rijksbijdragen - Schoolgeld - Schoolkringen - Statistiek - Vervolgonderwijs - Voorbereidend L.O. - Wachtgelders ONDERWIJS, MIDDELBAAR - Bijzonder Onderwijs - Commissie van Toezicht - Diversen - Leerlingen - Personeel - Schoolgeld (zie plaatselijke belastingen) - Subsidiën ONDERWIJS, NIJVERHEIDS- ONGEVALLENWET ONTEIGENINGSWET OORLOGSTOESTAND OPENBARE MIDDELEN VAN VERVOER - Bedrijf Openbare Middelen van Vervoer - Diversen - Spoorwegen - Tramwegen OPENBARE WERKEN OUDERDOMSWET 1919
PAARDENWET 1918 PANDHUISWET PASPOORTEN PENSIOENEN - Attestatiën de vita - Burgerlijke Pensioenwet - Diversen - Gemeentelijk Pensioenfonds - Pensioenwet 1922 - Pensioenwet Gemeenteambtenaren 1913 en - Weduwenwet 1913 - Pensioenen H., L. en M. Onderwijs (zie onderwijs) PERSONEEL POLITIE POLITIEVERORDENING POSTERIJEN EN TELEGRAFIE
RADENWET RADIO RECHTSGEDINGEN REGLEMENTEN REINIGINGSDIENST - Diversen - Personeel REISBESLUIT 1916 RIOLERING
SLACHTHUIS - Diversen - Personeel SOCIALE ZAKEN - Beroepskeuze - Bureau voor Arbeidsrecht - Diversen - Personeel - Moederschapszorg - Instelling Woningdienst - Wachtgeldregelingen - Werkverschaffing STATISTIEK STOOMWET STRATEN (ZIE WEGEN)
TARWEWET 1931 TECHNISCHE BEDRIJVEN - Bad- en zweminrichting - Diversen - Elektriciteitsbedrijf - Gasbedrijf - Personeel - Telefoonbedrijf - Trambedrijf - Waterleidingbedrijf TELEGRAAF EN TELEFOON - Diversen - Personeel - Telefoon (gem.) - Hulptelegraaf kantoren TENTOONSTELLINGEN TREKHONDENWET
VEEARTSENIJKUNDIG STAATSTOEZICHT - Diversen - Veeziekten, Besmettelijke VEEWET - Diversen - Besmettelijke veeziekten - Marktwezen VEILIGHEIDSWET VERKEERSREGELINGEN VERLICHTING VERMAKELIJKHEDEN VERORDENINGEN, REGLEMENTEN EN INSTRUCTIËN - Instructiën - Reglementen - Strafverordeningen - Verordeningen VERSLAGEN VESTIGINGSWET VLEESKEURINGSWET VLUCHTELINGEN VOGELWET VREEMDELINGENVERKEER
WARENWET WATERLEIDING (DRINK-) WATERSTAAT - Aanleg - Diversen - Onderhoud - Overname door de Gemeente - Schouwwegen - Straten - Straatnamen - Tollen - Verkeerswezen - Verlichting WEGENWET WERKLIEDENREGLEMENT WERKLOOZENFONDS EN WERKELOOSHEID WERKVERSCHAFFING WINKELSLUITINGSWET WONINGBEURS WONINGNOODWET WONINGWET - Aanschrijvingen verbetering woningen - Aanvraag om vergunningen voor het bouwen - Bouw- en woningtoezicht - Bouwverboden - Bouwverordening - Diversen - Keten - Middenstandswoningen - Onbewoonbaarverklaring - Rooilijnen - Rijkssteun regeling woningbouw (premiebouw) - Telling - Uitbreidingsplan - Voorschotten woningbouw WOONWAGENS EN WOONSCHEPEN
ZANDVERSTUIVINGEN ZIEKENHUIZEN - Diversen - Ziekenhuis Apeldoorn - Kinderziekenhuis “Mary” ZIEKTEWET ZONDAGSWET ZUIDERZEESTEUNWET
Bijlage 2: overzicht van de leden van de gemeenteraad en burgemeesters
Raadsleden
Tussen haakjes het jaar waarin raadslidmaatschap werd beëindigd.
Berends, J.A. Berg, L.A. van den (1928) Beukenkamp, J.J. (1919) Beumer, G. (1936) Bevelander, C. (1941) Bisterbosch,. L.J. (1919) Bloem, H.E. (1939) Boer, W. de (1939) Boks, D.A. (1919) Bomhoff, G.J. (1941) Booiman, J. (1933) Borreman, G. (1941) Brandeler, Jhr. M. van den (1922) Brouwer, H.J. (Apeldoorn) (1926) Brouwer, H.J. (Oosterhuizen) (overleden 1933) Bruin, T. de (1917) Bruijn, N. de (1929) Buitenhuis Czn. , J.W. (1919) Buitenhuis, M. Cloostermans, J.J.P.C Colerus, H. (1941) Coops, Mr. J.A.H. (overleden 1937) Dalen, J. van Dekker, J. (1941) Dekker, P. (1919) Diks, W. (overleden 1938) Dirks, J.C. (1919) Dolk, C.P.M. (1931) Drimmelen, B. van Eikendal. W. (1919) Emst, J. van (1941) Esmeijer, J. (1923) Essen, G. van (1927) Ganzevles, G.J. (1935) Gardenier, C.M. (1916) Gerrevink, L.H. van (1941) Gerritsen, G. (1920) Geurden, F.W. (1917) Geijzendorffer, J. (1923) Gosker, D. (1941) Groeneveld, R. (1941) Groot, J.H. de Hartgers, G. Heijbroek, M.H. (1919) Hintzbergen, C.F. (1941) Hof, W. van den (1939) Hoftijzer, C.A. Holten, W.G. van (1933) Hoogerhuis, W. (1925) HoogstraaI-De Haan, H. (1940) Hove, J.A. ten Hueting, J.t. (1941) Huigen, D. Iding, P.J. (1921) Jacobs, H.M. Jalink, F. (1931) Jong, P. de (1939) Jonge, R. de. (1931) Jongepier, F. Jonker, K. Jordaan, J.D. (1927) Kalff, Ir. A. Kamphuis, R.W. Kerkhoven, R. (1923) Kesteren, S.J. van (1935) Kesteren, Z.J. van (1941) Klein Lankhorst, W. J. (1941) Koopman, Th. (1931) Kramers, M.G. (1924) Kuhlman, J.G.A. Marcus-Nijland, J. (overleden 1935) Mensink, J.G. (1938) Mensink, W. (overleden 1920) Mollerus, Jhr. Mr. G.W. (1919) Mulder, G. (1939) Naeff, J. (1931) Nakken, W. (1939) Niersen, B. van (1931) Niessink, H. (1919) Nieuwenhuis, J.M. (overleden 1929) Nooy, E. de (1938) Nijkamp, T. (1927) Oldenhof, J. W Peek, J. Pieck, J.C.A. (1927) Plet, J.H. (overleden 1936) Ploeg, J.H. van de (1923) Preller, F.M.N. (overleden 1925) Priester, P. (1935) Pruys, W. (1939) Rebergen, J. (1920) Ringnalda, J. Rodenhuis Jr. , IJ. (1919) Rodijk, G.H. (1923) Ronde, P. de (1928) Rouwenhorst, M. (1928) Ruiter, S. Rijken, H. (1945) Schiphorst, M. (1931) Scholten, A. (1927) Schreuder, J.A. (1937) Schut, J. (1932) Sievers, J.Chr. (1941) Simons, W.C.L. (1917) Slijkhuis, T.G. Smit, L. (1927) Spengler, Jkvr.Mr. W.L. van (1941) Spreekens, W.J. van (1939) Stempher, G. (1941) Stok, Dr. G.A. van der Teixera De Mattos, Jhr. L.F. (1923) Toledo, E.W. van (overleden 1936) Trigt-van der Veen, A. van (1923) Trigt, K. van (1935) Tuyl Schuitemaker, G.A. (overleden 1930) Uiterwijk, J. (1917) Urban, J. Veen, H.L. van Veeneman, G. (1941) Veerman, W.F. (1930) Veldman, Mr.Dr. H.S. (1941) Versteyne, P.A.M. (1934) Volgers, W. (1941) Voorhorst, J. Vorster, J.C.P.J. Vries, W. de (overleden 1916) Vroom, Mr. T. Vulik, J.A. (1927) Wamel, B. van (1935) Weenink, G. (1941) Weenum Czn., W.C. van Wegener, J.F. (overleden 1933) Wegerif, C. (overleden 1920) Westerlaak, J. van (1941) Westhoff, Th. (1941) Weverink, C.H. (1939) Wiersinga, A. (1926) Wiersma, Mr. W. (1919) Wilbrink, M.J. Wille, A.F.A.M. Willemsen, J.J. (1935) Witholt-Broese van Groenou, Mr. M. (1941) Witteveen, J.W. (1939) Wijhe, E. van (1920) Wijhe, Ezn., M. van (overl. 1933) Zevenhuizen, T. (1927) Burgemeesters
Mr. W. Roosmale Nepveu (tot en met augustus 1934) Jhr.Dr. C.G.C. Quarles van Ufford (september 1934 - 10 juni 1941, 17 april 1945 - december 1945) Mr. C. den Besten (juli 1941- augustus 1942) Mr. D.F. Pont (november 1942- april 1945) |
|
| Verantwoording |
| Het secretariearchief vertoonde bij de overbrenging een tamelijk compleet beeld. Dit is een gelukkige omstandigheid omdat de archieven van de gemeentelijke diensten en bedrijven uit de overeenkomstige tijd veel hiaten vertonen. Deze bestanden waren door ruimtegebrek en onderwaardering nog al eens ten prooi gevallen aan ongenuanceerde weggooioperaties zonder overzichten van hetgeen men vernietigde. Deze gang van zaken is hoofdoverweging geweest om van het secretariearchief met de van oudsher centrale taakstelling, zo min mogelijk te vernietigen en op die wijze het beeld zo compleet mogelijk te houden.
Van een aantal raadscommissies is het archief in dit archief opgenomen en in de inventaris opgenomen. Het leek zinvoller om de archieven van andere commissies en van enkele gemeentelijke diensten apart te inventariseren, bijvoorbeeld omdat zij slechts ten dele met de periode die dit archief bestrijkt, samenvielen. Dit geldt voor de Dienst Gemeentewerken (1917-1921 en 1922-1956), de Dienst Onderwijs (1923-1968), de Commissie van Toezicht op het Middelbaar Onderwijs (1912-1968), de Commissie voor Openbare Werken (1917-1957) en de Commissie voor het Uitbreidingsplan Apeldoorn (1921-1924).
In 2001 is een latere aanvulling op het Secretariearchief in de inventaris verwerkt, terwijl toen ook een andere nummering is aangebracht. |
| Datering van de beschrijving | Het archief van de gemeente over de periode 1818-1915 is al geïnventariseerd, zodat deze inventaris als beginjaar 1916 heeft en een periode bestrijkt waarin het archief volgens het rubriekenstelsel werd geordend die met het jaar 1945 eindigde. |
|